marți, 17 ianuarie 2012

Memoria




Memoria este alaturi de gandire,dar si de imaginatie,un proces cognitiv,fundamental ale vietii psihice.Ea are un rol important in dezvoltarea psihica,intelectuala a fiecarui elev,de aceea este bine sa stim ceea ce cuprinde memoria,care sunt formele ei,functiile,operatiile,pentru a afla la ce ne ajuta si cum le putem perfectiona.




Obiectivele stabilite pentru aceasta tema sunt urmatoarele:


-sa stie sa spuna definitia memoriei


-sa cunoasca rolul ei si intelesul intr-un context dat


-elevul sa cunoasca importanta memoriei in viata unui om si sa explice aceasta prin exemple


-sa stie sa rezolve itemi despre memorie



-intelegerea clara,logica a memoriei cu tot ceea ce cuprinde ea,de la defintii la functii,la parti practice etc






Metodele folosite pentru transmiterea continuturiilor


Avand in vedere ca mesajul este cel mai important,noi ne-am gandit la niste metode usoare,relaxante care vor face ca mesajul pe care noi vrem sa-l transmitem,sa ajunga la elev si nu doar sa-l retina ci sa il si inteleaga.Din acest motiv noi am ales urmatoarele metode pentru a transmite eleviilor lectia intitulata "memorie" :


-metoda prezentarii orale (prezentarea definitiilor,partea teoretica) + exemplificari din viata de zi cu zi ( partea practica)

In prima parte profesorul prezinta eleviilor partea teoretica a lectiei,insemnand definitia memoriei,formele ei,tot ce tine de ea,intr-un limbaj cat mai pe lejer,cat mai pe intelesul lor ,explicandu-le fiecare lucru in parte. In a doua parte profesorul le ofera eleviilor exemple din viata reala care au legatura cu memorie,actiuni care solicita/explica formele,metodele memoriei.De exemplu atunci cand dorim sa retinem niste ani la istorie ,ne folosim de memorie pentru a intiparii acei ani si pentru ai pastra pentru cat mai mult timp si ai folosi (reactualiza) atunci cand vom avea memorie.Inafara de istorie,memoria ne foloseste in orice domeniu,in viata de zi cu zi,pentru a retine numere de telefon,lucruri care ne intereseaza etc.

-metoda filmelor,documentarelor

Aceasta metoda ajuta elevii sa inteleaga mai bine importanta,efectele memoriei asupra omului,vazand partea practica a acesteia.De exemplu este filmul documentar rusesc "Apa"in care aceasta este asemanata cu memoria deoarece ea e in stare sa primeasca, sa memorizeze si sa transmita chiar asa informatie fina ca si gindul, emotia si cuvintul.Prin acest film,elevul intelege operatiile gandirii,proprietatiile ei prin tehnica asemanarii cu un lucru comun lui.Este o metoda care deobicei da roade.

-metoda prezentarii unor experimente,teste,exemple clare care sa demonstreze practic acest concept,de la care se va porni o discutie despre el,si se va intri in detalii,in partea teoretica

In prima parte a metodei li se va prezenta eleviilor un experiment,un test,un exemplu care sa implice memoria. De exemplu experimentul facut de H.Ebbinghaus care ne arata diferenta dintre o memorie cu sens si o memorie fara sens,faptul ca in cazul memoriei fara sens nr de repetitii este mai mare decat in cazul memoriei cu sens.Astfel elevii retin cate cv din fiecare exemplu prezentat,experiment etc.

-metoda discutiei deschise

Aceasta se refera pur si simplu la faptul ca profesorul va discuta cu elevii despre memorie,despre ceea ce stiu ei despre ea,ce stiu ca este,lasandu-si sa-si dea cu parerea,ajungand impreuna usor usor ,din discutie in discutie la definitiile exacte,functii,forme,etc.








Modalitati de evaluare pentru cele trei teme abordate




Chiar daca este vorba despre o evaluare,aceasta nu trebuie sa fie considerata un stres.Multi elevi deobicei cand aud ca va urma o evaluare se panicheaza,li se face frica,devin incordati,stresati.Insa acest lucru nu ar trebui sa se intample,o evaluare trebuie sa se desfasoare intr-o atmosfera placuta,calda,colegiala.Pentru a acoperii aceste criterii noi am ales ca modalitati de evaluare pentru memorie:

-prezentare deschisa atat orala cat si scrisa

Fiecare elev isi poate alege una dintre partiile gandirii care l-a interesat si sa prezinte ceea ce a retinut el despre ea,ceea ce i s-a parut interesant,la ce crede el ca il va ajuta pe viitor acest concept,etc.De exemplu in cazul prezentarii orale se va face o prezentare de vreo 20 de minute in care elevul isi va prezenta proiectul cu tema aleasa de el de exemplu formele memoriei. La sfarsitul prezentarii colegii isi vor da cu parerea ,ii vor oferii elevului respectiv feed-back si in acelasi timp vor putea pune intrebari,in caz ca au vreo nelamurire. In ceea ce priveste partea scrisa aceasta va fi acelasi proiect pe care elevul l-a prezentat oral,doar ca intr-un mod mai dezvoltat si in forma scrisa. Prezentarea orala va avea 3 puncte,cea scrisa 6 puncte iar un punct va fi din oficiu. Astfel prin acesta metoda de evaluare,ne vom da seama de ceea ce l-a captat pe elev cel mai mult din aceasta lectie,si ceea ce a retinut el despre acest subiect.

-diferite proiecte,planse,power-point

In cazul acestei metode se va aplica ca si la metoda de sus,fiecare elev isi alege o tema din capitolul memorie ceea ce l-a captat pe el cel mai mult,si o va expune in fata celorlalti intr-un mod cat mai original,cum doreste el.Aceasta evaluare contine si prezentare orala pentru a vedea si ceea ce a retinut elevul,nu doar efortul de a face proiectul.

-evaluare pe baza unor teste,itemi

Aceasta evaluare se refera la mai multe tipuri de teste. De exemplu poate fi vorba de testele cu intrabari fara variante de raspuns,de exemplu:

1.Care sunt formele memoriei?

2.Da-ti un exemplu pentru fiecare tip de memorie.

3.Ce fel de proces este memoria?


4. Care sunt functiile memoriei?

5. Ce legatura exista intre pastrare si memorie?




In acelasi timp exista si teste cu variante de raspuns ,de exemplu:

1.Operatiile memoriei sunt:

a.intiparirea

b.analiza

c.reactualizarea

d.pastrarea

c.generalizarea

2.Tipurile de memorie sunt:

a. memoria de lunga durata

b.memoria logica

c.memoria de scurta durata

d.memoria involuntara

3. Memoria este un proces:

a.senzorial

b.cognitiv

Tot aici intra si testele cu raspunsuri dihotomice,de exemplu:

1.Memoria este un proces psihic cognitiv? DA/NU

2.Reactualizarea este una dintre operatiile memoriei? DA/NU

3.Memoria involuntara este tipul de memorie care se produce intr-un mod constient?DA/NU

4.Memoria este alaturi de gandire si imaginatie un proces psihic cognitiv? DA/NU

5. Intiparirea este una dintre operatiile memoriei? DA/NU


-evaluarea sub forma unor dezbateri,discutii pe aceasta tema

Aceasta evaluare este o evaluare de tip deschisa.In acest caz sau se va face pur si simplu o discutie pe o tema aleasa care sa aiba legatura cu memoria,de exemplu "Formele memoriei"; etc,sau se pot face 2 echipe ,un fel de dezbatere pe o anumita tema,si fiecare sa-si zica punctul de vedere,completandu-se o echipa pe cealalta sau poate contrazicandu-se,venind cu argumente,cu exemple.Astfel ne dam seama ce stiu elevii dar si cat de bine stapanesc notiuniile




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu