marți, 17 ianuarie 2012

Imaginatia-obiective,metode transmitere si evaluare

Imaginatia este procesul psihic de operare cu imagini mintale, de combinare sau constructie imagistica tinzand spre producerea noului in forma unor reconstructii imagistice, a unor tablouri mintale, planuri iconice sau proiecte.


Obiectivele stabilite:


-sa poate defini ce este imaginatia


-sa stie formele si sa le explica prin practica


-sa cunoasca si sa enumere functiile si rolul imaginatiei in viata individului


-sa poata rezolva itemi in legatura cu conceptul de imaginatie


-sa poata lucra cu usurinta cu teste de imaginatie


Metode pentru transmiterea continutului despre imaginatie:


-metoda prezentarii orale


In prima parte profesorul prezinta informatii esentiale despre imaginatie(defintii,functie,teorii etc.), toate astea intr-un limbaj simplu,clar si usor de inteles de catre elevi.
Apoi se abordeaza un pic o parte mai practica, si se dau exemple din viata cotidiana in legatura cu imaginatia sau se interactioneaza cu elevii punandu-le intrebari pentru a verifica daca au inteles.De exemplu le putem spune despre compunerile pe care le faceau in clasele mai mici , mentionand ca si ele sunt un act de creativitate,imaginatie.Astfel putem sa ii facem sa inteleaga mai bine conceptul de imaginatie si ce presupune el.


-metoda documentarelor,filmelor.


Aceasta metoda presupune si existenta unui videoproiector ,televizor,calculator,tabla interactiva etc.Probabil este metoda cu cel mai mare impact asupra elevilor deoarece majoritatea informatiilor din viata noastra vin pe cale vizuala.Astfel le pot prezenta diferite filme ce au ca centru de interes imaginatia si utilizarile ei sau documentare despre teste de imaginatie.


-metoda jocului


Pe partea de practica este probabil cea mai concludenta metoda pentru un elev.Presupune aplicarea mai multor tipuri de jocuri ce pun in valoare imaginatia fiecaruia.Exemplu de astfel de joc este cel in care se creeaza o povestioara cu ajutorul tuturor elevilor.Jocul presupune ca un elev sa spune o fraza ,propozitie iar cei din urma lui la randul lor alte fraze ce au legatura cu cele anterioare.


-metoda discutiei deschise


Presupune discutie intre profesor si elevi despre imaginatie, ajungandu-se din aproape in aproape la o clarificare a conceptului de imaginatie.


Modalitati de evaluare


-prezentare orala


Presupune ca elevul sa prezinte pe cale orala principalele idei despre imaginatie, argumentand cuvinte cheie si dovedind faptul ca stie sa interpreteze conceptul in sine.Se va puncta claritatea de exprimare a definitiilor. completitudinea afirmatiilor, cantitatea de informatie retinuta in legatura cu subiectul.


-diferite referate ,proiecte,planse
Elevul isi alege a sub-structura din unitate de invatare a imaginatiei si pregateste un proiect.Proiectul poate lua diferite forme cum ar fi : scris,prezentare ppt.,film,plansa etc.Pe langa asta elevul trebuie sa si sustina proiectul realizat printr-o scurta prezentare orala.Punctajul se va face in mare parte pe structura proiectului, plecand de la atingerea ideilor importante in realizarea lui, corectitudinea informatiilor prezentate etc.Se puncteaza si prezentarea lui tinandu-se cont de prezentarea completa a structurilor principale din proiect,corectitudinea afirmatiilor etc.


-evaluare pe baza de lucrare scrisa,teste,itemi etc.


Aceste evaluari si teste de tip scris cuprinde intrebari referitoare la conceptul de imaginatie.Exemple de astfel de intrebari pot fi:


Teste cu intrebari libere


1.Care este definitia imaginatiei?


2.Cate functii are si care sunt acestea?


3.Enumerati formele imaginatiei si descrieti-le.


Intrebari cu mai multe variante de raspuns:


1.Ce este imaginatia?


a.un proces psihic   b.un proces fizic c.nici o varianta corecta


2.Care dintre urmatoarele  reprezinta o functii ale imaginatiei?


a.aglutinarea        b.diviziunea           c.abstractizarea


3.Care din urmatoarele nu reprezinta o forma a imaginatiei involuntare?


a.visul de perspectiva    b.imaginatia creatoare    c.analogia


-evaluare pe baza  unor discutii,dezbateri


Metoda pune mult accent pe munca colectiva, bazandu-se pe lucru in echipa.Se fac grupe de un anumit numar, li se da o sarcina fiecarei grupa si un anumit timp pt rezolvarea ei.Dupa expirarea timpului profesorul ia fiecare grupa in parte si analizeaza raspunsurile oferite la sarcina respectiva.In punctaj se pune mult accent pe parerea persoanala si claritatea informatiei.


-evaluarea sub forma unor jocuri


Probabil cea mai distractiva dintre metode.Profesorii impart eleviilor diferite sarcini cu rol de a stimula imaginatia.Exemple: desen,compuneri,jocul poeziei, continua  ideea , construieste povestea s.a.m.d.











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu